Abonnementstarief Wmo: stap over naar webservices
Uit de cijfers van het berichtenverkeer over de eerste helft van 2021 die recentelijk door het Ketenbureau i-sociaal Domein zijn gepubliceerd, blijkt dat bij het Abonnementstarief (iEb) de aanlevering van berichten via webservice achterblijft in vergelijking met de reguliere iWmo- en iJw-berichten. Ca. 1/3 van de berichten wordt nog altijd middels bestanduploads via het portaal Zorg (GGk) aangeleverd. Het aanleveren van de berichten voor het abonnementstarief via webservices biedt echter een aantal voordelen ten opzichte van de handmatige uploads.
- Bij aanlevering van bestanden kan er uitval van berichten optreden doordat opeenvolgende berichten niet in de gewenste volgorde worden verwerkt. Hierdoor kan de cliënt verkeerde facturen ontvangen. Het gebruik van webservices verkleint deze kans.
- De berichten kunnen geautomatiseerd worden uitgewisseld door de gemeentelijk software, waardoor minder handmatige handelingen hoeven te worden verricht door de gemeente en de kans op fouten wordt verminderd.
- De verwerking is nagenoeg real-time, waardoor de kans dat de cliënt stapelfacturen of onterechte facturen ontvangt wordt verkleind.
Webservices van het Inlichtingenbureua
Om deze redenen geven zowel het Ketenbureau als het CAK het advies om zoveel mogelijk gebruik te maken van de webservices van het Inlichtingenbureau. U kunt uw berichtenstroom op twee manieren via de webservice bij het Inlichtingenbureau inrichten:
- Uw softwareleverancier kan de webservice (CPA + routering) van de berichtenstroom voor u bij het Inlichtingenbureau inrichten.
- De productbeheerder van uw gemeente kan zelf de webservice (CPA + routering) van de berichtenstroom via het Inlichtingenbureau inrichten.
Lees meer over de voordelen van het gebruik van webservices voor het abonnementstarief op de website van het Ketenbureau. Wilt u meer informatie over het inrichten van een webservice, dan kunt u uiteraard contact opnemen met onze servicedesk of raadpleeg onze website.