De nieuwe informatiediensten voor gemeentelijke schuldhulpverlening zijn live!
De nieuwe informatiediensten ‘Plan van Aanpak’ en ‘Besluit tot toegang’ voor gemeentelijke schuldhulpverlening zijn nu beschikbaar! Inmiddels zijn de pilots voor belasting- en toeslaggegevens met de gemeente Apeldoorn en Midden-Groningen succesvol afgerond. Vanaf nu worden de nieuwe informatiediensten landelijk beschikbaar gesteld.
Aanmelden voor de informatiediensten
U kunt zich nu als gemeente aansluiten op (één van) deze informatiediensten door dit aanmeldformulier in te vullen. Stuur het ingevulde formulier naar klantsupport@inlichtingenbureau.nl.
Wilt u een externe dienstverlener toegang geven tot deze informatiediensten, gebruik dan dit machtigingsformulier. Het machtigingsformulier moet te allen tijde worden ingevuld door de gemeente. De dienstverlener kan dan de diensten aanvragen waarvoor zij gemachtigd is.
Let op: Onze informatiediensten zijn op dit moment enkel nog toegankelijk via Diginet.
Welke gegevens zijn te raadplegen via het portaal Schuldhulpverlening?
Het Inlichtingenbureau biedt de mogelijkheid om de Belasting en toeslaggegevens van zowel particuliere als voor ondernemers digitaal uit te wisselen in het portaal schuldhulpverlening:
- de particuliere gegevens betreffen het inkomen, vermogen, toeslagen en in een later stadium ook vorderingen;
- voor ondernemers kan de vermogens- en schuldenpositie van de onderneming worden opgevraagd.
Welke gegevens zijn te raadplegen via uw eigen applicatie?
Het Inlichtingenbureau biedt gemeenten of gemandateerde organisaties de mogelijkheid om klantgegevens digitaal in te lezen in de eigen applicatie. Op dit moment leveren wij gegevens van onderstaande organisaties:
- de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
- de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
- de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW)
- Kadaster (registreert vastgoed- en geografische informatie)
- Bijstandsregelingen (GSD en SVB)
Let op: Deze bronnen zijn vooralsnog niet rechtstreeks te raadplegen via het portaal schuldhulpverlening. Vraag uw softwareleverancier naar de mogelijkheden.
Huidige status toegang informatiediensten via internet
Op dit moment werkt het Inlichtingenbureau hard aan het veilig ontsluiten van onze dienstverlening via het internet. Naar verwachting wordt dit jaar in het tweede kwartaal opgeleverd. Wij houden u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Meer informatie of vragen?
Meer informatie over de aanmeldprocedure voor onze informatiediensten vindt u hier op de website van het Inlichtingenbureau. Voor vragen en meer informatie kunt u ook contact opnemen met de Servicedesk via servicedesk@inlichtingenbureau.nl of via 0800 222 11 22.
Hartelijke groeten,
Stichting Inlichtingenbureau