Gemeenten waarderen het Inlichtingenbureau met een 8
Het Inlichtingenbureau scoort een 8,0 op algemene klanttevredenheid. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) dat wij eind 2023 hebben laten uitvoeren door het onafhankelijke onderzoeksbureau Markteffect. Het KTO is een jaarlijks terugkerend meetmoment. Afgelopen jaar hebben 483 relaties online deelgenomen aan het onderzoek. Hiervoor willen wij alle respondenten nogmaals hartelijk bedanken. Uw mening maakt het mogelijkheid om onze dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op uw wensen.
Gerichte ondersteuning
De 8 die wij scoren op algemene klanttevredenheid bevestigt dat het Inlichtingenbureau er steeds beter in slaagt om haar dienstverlening af te stemmen op de wensen van gemeenten en burgers. Wij vinden het hierbij belangrijk om scherp te blijven op actuele ontwikkelingen in de maatschappij. Zo zagen we afgelopen jaar dat steeds meer huishoudens in Nederland die het moeilijk hadden om voldoende in hun levensonderhoud te kunnen voorzien vanwege de stijgende inflatie en hoge energiekosten. In 2023 hebben we gemeenten daarom wederom voorzien van informatie die hen ondersteunt om huishoudens rond het sociaal minimum te helpen met hoge energiekosten. Daarnaast hebben we gemeenten ondersteuning geboden bij andere omvangrijke maatschappelijke opgaven. Denk hierbij aan het terugdringen van problematische schulden, schooluitval bij jongeren en het tijdig en passend bieden van maatschappelijke ondersteuning.
Trends en ontwikkelingen in de maatschappij
We zijn trots dat onze dienstverlening door gemeenten positief wordt ervaren. De resultaten laten echter ook verbeteringen zien. Gemeenten geven aan behoefte te hebben aan informatie die direct beschikbaar is. Bijvoorbeeld om aanvragen voor kwijtschelding van lokale belastingen sneller af te kunnen handelen.
Het Inlichtingenbureau heeft een aantal van haar diensten al overgezet naar een nieuw systeem, waardoor het mogelijk wordt om informatie straks direct op te vragen. De verwachting is dat we in 2024 een groot deel van de dienstverlening aan gemeenten zullen vernieuwen. Zo zijn we al druk bezig om informatie tijdens het aanvraagproces van de bijstand beschikbaar te stellen, zodat inwoners gedurende de uitkering minder aanvullende informatie aan hoeven te leveren.
Samen voor een eerlijke maatschappij
Het Inlichtingenbureau begrijpt dat de wensen en omstandigheden van burgers én daarmee ook de wensen van gemeenten steeds veranderen. Voor ons is de samenwerking met gemeenten en instanties daarom essentieel voor het verbeteren van onze dienstverlening. Ons uitgangspunt is om gemeenten met onze informatie in staat te stellen om burgers zo snel mogelijk te kunnen helpen. We werken hierdoor samen aan een eerlijke maatschappij, waardoor inwoners krijgen waar zij recht op hebben.
Contact
Heeft u niet deelgenomen aan het klanttevredenheidsonderzoek, maar heeft u tips en-/of opmerkingen die bijdragen aan de doorontwikkeling van onze dienstverlening? Laat het ons weten via 0800-222 11 22 of stuur een email naar servicedesk@inlichtingenbureau.nl. Wij gaan graag met u in gesprek.