Nieuwe bewaartermijn Bijzondere Bijstand & Bijstandsdebiteuren
Van 15 naar 3 maanden
Op dit moment worden de bestanden van de informatiediensten Bijzondere Bijstand en Bijstandsdebiteuren 15 maanden bewaard door het IB. Om de privacyrisico’s zoveel mogelijk te beperken, dienen de bewaartermijnen van organisaties echter zo kort mogelijk te zijn. Aangezien de huidige termijn niet goed kan worden onderbouwd, wordt naar aanleiding van een Privacy Impact Assessment (PIA) per 1 september 2021 de maatregel om de bewaartermijnen te verlagen van 15 naar 3 maanden doorgevoerd. Vanaf dit moment worden de bestanden ouder dan 3 maanden geschoond.
Wat betekent dit voor u?
Vanaf 1 september 2021 moeten rapporten binnen 3 maanden worden opgehaald van het klantportaal Werk en Inkomen. Na de termijn van 3 maanden zullen zowel de aanleverbestanden als de rapportages verwijderd worden (NB. Daardoor kunnen wij bij eventuele incidenten de aanlevering langer dan 3 maanden geleden ook niet meer inzien).
Sla bestanden binnen uw eigen organisatie op
Wij adviseren u -indien gewenst- om vóór 1 september 2021 bestanden die de termijn van 3 maanden overschrijden op te slaan binnen uw eigen organisatie. Na 1 september kunt u in het portaal enkel nog de bestanden zien die maximaal 3 maanden oud zijn.