Per 1 januari stopt Transactiestandaard3.1

In eerdere berichten hebben wij u laten weten dat er binnen de keten van Werk & Inkomen (de SUWI-keten) verbetermaatregelen nodig zijn om de uitwisseling van gegevens naar een hoger veiligheidsniveau te brengen. Al deze verbetermaatregelen zijn vastgelegd in de SuwiML Transactiestandaard 4.0.

Uitfasering Transactiestandaard3.1 per 1 januari

Vanaf 1 januari 2023 stopt de DKD gegevensuitwisseling via Transactiestandaard 3.1. Is uw gemeente nog niet overgestapt op Transactiestandaard 4.0, zorg dan dat u dit tijdig regelt om toegang te blijven houden tot de gegevensuitwisseling DKD.

Verplicht gebruik Transactiestandaard4.0

Veel gemeenten zijn reeds overgestapt op Transactiestandaard Transactiestandaard 4.0, die de DKD gegevensuitwisseling ook vanaf 1 januari 2023 mogelijk maakt. Helaas geldt dit nog niet voor alle gemeenten. Vanaf 1 januari 2023 stopt de DKD gegevensuitwisseling via Transactiestandaard 3.1. Is uw gemeente nog niet overgestapt op Transactiestandaard 4.0, zorg dan dat u dit tijdig regelt om toegang te blijven houden tot de gegevensuitwisseling DKD. Gemeenten zijn  namelijk verplicht om de afgesproken gegevensset aan DKD gegevens aan te leveren als hierom gevraagd wordt.

De gemeenten die nog niet zijn overgestapt zijn hier meerdere malen per mail en telefonisch door ons over geïnformeerd.  Wij bieden onze hulp aan om u te helpen overstappen naar de nieuwe standaard.

Wat moet ik doen?

In het draaiboek TS4.0 behandelen wij onderstaande onderwerpen die voor de overgang op Transactiestandaard 4.0 voor softwareleveranciers en gemeenten noodzakelijk zijn:

  • De aanvraag van (sub)- Organisatie Identificatienummer (OIN) –raadpleeg ook de werkinstructie aanvraag (sub)OIN;
  • Digikoppeling WUS functionaliteiten; signing en adressing (Aanvraag PKI overheidscertificaten);
  • Het Inregelen van TLS tweezijdig;
  • Het aanpassen van de berichtversies.

Maakt u als gemeente of leverancier gebruik van Gemnet? Vul dan het Gemnet toestemmingsformulier in zodat u geautoriseerd bent om gebruik te maken van onze dienstverlening.

Contact

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen? Neem dan contact op met de Servicedesk van het Inlichtingenbureau via telefoon 0800 222 11 22 of stuur een e-mail naar servicedesk@inlichtingenbureau.nl