Deelsessie 1 | Haagse Beek

Zonder aanvraag krijgen waar je recht op hebt: de Vlamingen doen het! 

Menno Spaan, directeur Publiek leiderschap en innovatie, legt uit dat proactieve dienstverlening gebaseerd is op drie kernprincipes: burgers krijgen waar ze recht op hebben, hoeven hun gegevens slechts één keer aan te leveren, en profiteren van het 'no wrong door'-principe. Dit maakt het mogelijk om diensten aan te bieden zonder een aanvraagproces en vermindert niet-gebruik van regelingen, zoals succesvol geïmplementeerd in Gent en Vlaanderen.​​​​

Menno bespreekt wat de werkwijze voor Marjorie Malbons (ervaringsdeskundige en oprichtster van een stichting waarmee ze mensen financiële hulp biedt die dat nodig hebben) had kunnen betekenen en met Marije Klink (Sociale Dienst Drechtsteden) hoe dit in Nederland in de praktijk gebracht kan worden. 

Menno Spaan | Directeur Publiek leiderschap en Innovatie bij Haagse Beek

Marjorie Malbons | Ervaringsdeskundige/Oprichtster stichting MAIT

Jort Kamphuis | Organisatieadviseur en bestuurskundige bij Haagse Beek

Marije Klink | Directielid bestaanszekerheid en Zorg bij Sociale dienst Drechtstede