Meld u aan l compensatieregeling alleenverdieners
Door een ongunstige combinatie van fiscale regels, toeslagen en sociale zekerheidsregelingen kan een specifieke groep huishoudens een lager besteedbaar inkomen hebben dan huishoudens die uitsluitend afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en toeslagen. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Gemeenten worden aangemoedigd om deze huishoudens te ondersteunen.
Hoe werkt het?
Op basis van het nieuwe artikel 78gg Participatiewet brengt de Belastingdienst vanaf 2025 jaarlijks in kaart welke inwoners vanwege de alleenverdienersproblematiek in aanmerking komen voor de
‘Tegemoetkoming alleenverdienersproblematiek’. Deze informatie kan uw gemeente via het Inlichtingenbureau ontvangen.
De aansluit- en verwerkersovereenkomst die gemeenten destijds met het Inlichtingenbureau hebben gesloten, kan niet langer worden gebruikt vanwege een verschil in juridische grondslag voor de nieuwe gegevenslevering. De levering van gegevens, zoals bepaald in artikel 78gg lid 5 van de Participatiewet, valt vanaf 1 januari 2025 onder de wettelijke ‘SUWI/Participatiewet’ taakstelling van het Inlichtingenbureau. Hierdoor is het noodzakelijk dat gemeenten zich opnieuw aanmelden voor de Informatiedienst. Dit kan eenvoudig door het Mutatieformulier ‘Informatiediensten Wet SUWI/Participatiewet’ in te vullen en te ondertekenen (zie hieronder voor meer informatie).
Wat moet u doen?
- Vul het mutatieformulier in en stuur dit, ondertekend, naar klantsupport@inlichtingenbureau.nl
- Let op: Als wij het formulier vóór 31 december 2024 ontvangen, dan kunt u medio januari het bestand alleenverdienerslijst downloaden via het gebruikersportaal. Levert u het formulier pas in de loop van januari aan, dan kunt u het bestand in februari downloaden op onze portaalomgeving. NB: de uiterlijke aanleverdatum van het mutatieformulier is 31 januari 2025.
Niet de juiste contactpersoon?
Als u deze e-mail onterecht hebt ontvangen, verzoeken wij u vriendelijk deze door te sturen naar de verantwoordelijke collega binnen uw gemeente voor de alleenverdienersproblematiek.
Contact en informatie
Heeft u vragen of behoefte aan meer informatie? Neem gerust contact op met onze Servicedesk via:
Voor achtergrondinformatie over de alleenverdienersproblematiek verwijzen wij u graag naar de website van de VNG. Wilt u de VNG nieuwsbrief Alleenverdienersproblematiek ontvangen? Meld u dan hier aan. Raadpleeg de website van het Inlichtingenbureau voor achtergrondinformatie over de werking van de dienst.