De door Stichting Inlichtingenbureau aangeboden gegevensdiensten Plan van Aanpak, Besluit tot Toegang en de rekentool van de Centrale Voorziening BVV zijn beschikbaar voor gemeentelijke dienstverleners om hen te ondersteunen bij de uitvoer van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening.
Door gebruik te maken van deze voorzieningen kunnen gemeenten en schuldhulpverleners efficiënter werken en tegelijkertijd de administratieve lasten verminderen.
Wilt u als gemeentelijke schuldhulpverlener gebruikmaken van deze diensten? Volg dan het onderstaande stappenplan om uw aanmelding te voltooien en toegang te krijgen tot de verschillende producten voor schuldhulpverlening.
1. Aanmelden voor de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) diensten
Download het aanmeldformulier Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) en vul in van welke diensten je gebruik wilt maken:
BVV-rekentool Schuldhulpverlening
De Centrale Voorziening BVV is een geavanceerde rekentool die het mogelijk maakt om de beslagvrije voet (BVV) nauwkeurig en transparant te berekenen, gebaseerd op betrouwbare gegevens zoals huishoudgrootte, inkomen en toeslagen. Door gebruik te maken van deze voorziening kunnen gemeenten en schuldhulpverleners efficiënter werken en tegelijkertijd de administratieve lasten verminderen.
Besluit tot Toegang Schuldhulpverlening
De dienst WGS Toegang levert via een applicatiekoppeling de benodigde gegevens vanuit de Basisregistratie Personen (BRP), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Bijstandsregeling (GSD).
Plan van Aanpak Schulhulpverlening
Hiermee krijgt u toegang tot de Suwi Inkijk gegevens voor WGS via een applicatiekoppeling en de Belastingdienst aangiften, toeslagen en vorderingen via het portaal voor het maken van een Plan van Aanpak.
Verstuur het ingevulde en ondertekende formulier naar klantsupport@inlichtingenbureau.nl.
2. Aanmelden van gebruikersbeheerder voor WGS-diensten
Wilt u als organisatie een nieuwe gebruikersbeheerder aanmelden? Download dan het aanmeldformulier voor gebruikersbeheerders gemeentelijke schuldhulpverlening.
Belangrijke opmerkingen: er moet altijd een specifieke gebruikersbeheerder aangemeld worden voor WGS-diensten. Een gebruikersbeheerder voor een andere dienst van het Inlichtingenbureau wordt niet automatisch als gebruikersbeheerder voor WGS-diensten aangemerkt.
3. Externe dienstverlener machtigen
Wilt u een externe dienstverlener toegang geven tot deze informatiediensten? Gebruik dan het machtigingsformulier Externe dienstverlener. Het formulier moet ingevuld en ondertekend worden door de gemeente. De dienstverlener kan dan de diensten aanvragen waarvoor zij gemachtigd is. Verstuur het ingevulde en ondertekende formulier naar klantsupport@inlichtingenbureau.nl.
Let op: onze informatiediensten zijn op dit moment enkel toegankelijk via Diginet.
4. Vraag eHerkenning aan
Om gebruik te kunnen maken van het portaal Schuldhulpverlening, heeft uw organisatie eHerkenning nodig. Indien uw organisatie dit nog niet heeft, vraag dit dan zo snel mogelijk aan bij uw eHerkenningsprovider. Houd rekening met een doorlooptijd van 2 tot 4 weken voor de aanvraag en het minimale benodigde beveiligingsniveau eH3.
Heeft uw organisatie al eHerkenning, dan kunt u uw medewerkers machtigen voor het Portaal Schuldhulpverlening met de BVV-rekentool (Centrale Voorziening BVV) en Belastingdienst gegevens voor maken van Plan van Aanpak. Voor meer informatie, bezoek de website van eHerkenning.
5. Vraag een (sub)OIN aan
Om als afdeling van een organisatie gebruik te maken van de gegevensdiensten ten behoeven van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening , dient u een subOIN aan te vragen. (Voor meerdere afdelingen zijn meerdere subOIN's nodig.)
Het SubOIN kunt u vermelden op het aanmeldformulier. Controleer of uw organisatie al een OIN of subOIN heeft via de centrale OIN raadpleegvoorziening van Logius. Indien er nog geen geldig OIN beschikbaar is, vraag deze dan aan via het aanvraagformulier OIN van Logius. Een subOIN vraagt u aan via het aanvraagformulier subOIN.
Let op: het OIN vertegenwoordigt de gehele organisatie. Voor afzonderlijke afdelingen, zoals gemeentelijke belastingen, de afdeling Participatiewet of afdeling schuldhulpverlening, dient een apart subOIN te worden aangevraagd en vermeld op het aanmeldformulier.
6. Aanmeldhandleiding
Een aanmeldhandleiding is beschikbaar om u door de aanmeldprocedure te leiden. Voor vragen kunt u contact opnemen met onze servicedesk.
Schakel met uw softwareleverancier of interne applicatie/systeembeheerder
Na het voltooien van uw aanmelding kunt u de koppelingen tussen ons en uw eigen schulhulpsystemen realiseren en de BVV-rekentool of Suwi Inkijkgegevens ontsluiten. Neem spoedig contact op met de applicatie- of systeembeheerder binnen uw eigen organisatie of uw softwareleverancier voor de technische stappen.
Kosteloos aansluiten
Er worden geen kosten in rekening gebracht voor het gebruik van de BVV-rekentool en onze gegevensdiensten voor Plan van Aanpak en Besluit tot toegang. Wel dient u rekening te houden met de kosten voor eHerkenning en eventuele kosten die uw softwareleverancier rekent voor de realisatie van de koppeling.